איך לקוח אחד של פרטנר, מונע מתחושת אי צדק, הוביל תביעה בשם קבוצת לקוחות גדולה
מי לא מכיר את החיובים הלא צודקים שנגבים מאיתנו על ידי חברות שנותנות לנו שירות, וחברות הסלולר במיוחד. למי יש כח לריב איתם; ואנחנו מסתובבים בתחושה המבאסת ששוב דפקו אותנו – ושוכחים. אלא שאצל החברות, הסכומים הקטנים האלה מצטברים לסכומים גדולים מאד.
כעורך דין שעוסק בתביעות ייצוגיות יש לי את הזכות יוצאת הדופן לטפל גם במקרים כאלה.
בבקשה לאישור תביעה ייצוגית שהגשתי יחד עם עו"ד ד"ר אלעד אופיר נגד חברת פרטנר, טענו שהיא חייבה לקוחות שעזבו באמצע החודש בדמי מנוי לחודש מלא. חיוב קטן; אבל לא חוקי ומרגיז.
אחרי תהפוכות וגלגולים ומשא ומתן מתיש, הגענו להסכם פשרה שאושר על ידי בית המשפט המחוזי, ובו פרטנר התחייבה להחזיר כמעט מיליון וחצי שקל שהיא גבתה מלקוחות על חלקי חודשים שבהם הם כבר לא היו לקוחותיה.
חלק מהסכום הוחזר ישירות ללקוחות וחלקו הועבר לתמיכה בעמותות שעוסקות בהגנה על צרכנים, לטובת פרוייקטים ייעודיים שנועדו לסייע לצרכנים קשישים.
תביעה ייצוגית היא עניין לא פשוט. המאבקים תמיד קשים; לחברות יש עורכי דין טובים שעושים הכל כדי לחלץ אותן בלי לשלם. ויחד עם זאת, זהו כלי מיוחד במינו. התביעה הזו החזירה ללקוחות כסף שאין שום סיכוי שהם היו רואים חזרה בדרך אחרת; העבירה כספים לקידום צרכנות הוגנת ולהגנה על קשישים מפני עוולות; ותביעות כאלה גם יוצרות סיכון שחברות חייבות לקחת בחשבון. כשאני מלווה עסקים, החשש מפני תביעה ייצוגית מהווה תמריץ חשוב מאד לשיפור.